راه اندازی آزمایشگاه آنالیز مواد در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰ کد : ۶۱۴۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰۴
رئیس آزمایشگاه مرکزی از راه اندازی آزمایشگاه آنالیز مواد جهت ارائه خدمات به دانشگاهیان، پژوهشگران و صنایع استان مرکزی و کشور خبر داد.
راه اندازی آزمایشگاه آنالیز مواد در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر «ابوالفضل حسنی بافرانی» در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: پس از افتتاح ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در سال 1398 و با حمایت های آقای دکتر حمیدرضا صبا ریاست دانشگاه و شورای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، تجمیع تجهیزات تخصصی آزمایشگاه های مختلف دانشگاه در محل ساختمان آزمایشگاه مرکزی و تمرکز، تجهیز و تکمیل آزمایشگاه های تحقیقاتی در این ساختمان، در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این راستا، راه اندازی و بهره برداری از آزمایشگاه آنالیز مواد در آزمایشگاه مرکزی، با پیگیری های دکتر علی محمد فتوحی مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه، رئیس آزمایشگاه مرکزی و دکتر محمودرضا شاهوردی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، حمایت هیأت رئیسه دانشگاه و با اعتبارات شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) وزارت عتف، صورت گرفت و با خرید، نصب و راه ‌اندازی دستگاه جذب اتمی با اعتباری بالغ بر بیست میلیارد ریال فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد. همچنین سکوبندی و تجهیز داخلی این آزمایشگاه و سایر آزمایشگاه های مستقر در ساختمان آزمایشگاه مرکزی منطبق بر استانداردهای آزمایشگاهی و اصول ایمنی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات اسناد خزانه اسلامی انجام شد. ویژگی بارز این آزمایشگاه آن است که توسط دانشکده ها و گروه های مختلف دانشگاه و طیف وسیعی از اعضاء هیأت علمی دانشگاه قابل استفاده و بهره برداری می باشد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی با اشاره به اینکه دستگاه جذب اتمی با هدف تکمیل زنجیره تجهیزات پیشرفته تهیه شده پیشین در دانشگاه نظیر دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا  HPLCاز شرکت SYKAM و دستگاه کروماتوگرافی یونی (IC) و با توجه به بررسی های صورت گرفته در خصوص نیاز صنایع شهر و استان مورد توجه قرار گرفت افزود: این تجهیز قابلیت ارائه خدمات در بررسی و آنالیز نمونه های کشاورزی، زیست محیطی، پایش های بهداشتی، صنایع غذایی، مراکز صنعتی و آنالیز سموم و... را دارد.

دکتر بافرانی گفت: دستگاه جذب اتمی دانشگاه برند Agilent مدل 240AAS از نوع شعله همراه با VGA  است که ضمن برخورداری از کاربری آسان واسط نرم افزاری، جزء تجهیزات مورد اعتماد صنایع مختلف دنیا در خدمات آزمایشگاهی بوده و تکنولوژی روز دنیا را دارا می باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تجهیز اشاره شده قابلیت شناسایی و اندازه گیری 12 عنصر شامل آهن، آلومینیوم، منگنز، نیکل، سرب، روی، وانادیوم، کرم، کبالت، جیوه، آرسنیک و مس را دارا است، که در صدد هستیم با توسعه آزمایشگاه و براساس درخواستهای آینده، تعداد پارامترها و فلزات بیشتری قابل سنجش و ارزیابی باشد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی ادامه داد: شیوه نامه اجرایی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه نیز با پیگیری مدیر امور پژوهشی و فناوری و رئیس آزمایشگاه مرکزی تهیه و در شهریورماه 1400 به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسید. این شیوه نامه اجرایی سبب تسهیل ارائه خدمات بهینه به پژوهشگران، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان، شرکت های دانش بنیان و همچنین دیگر صنایع و درآمدزایی خدمات آزمایشگاهی برای دانشگاه می گردد.

دکتر بافرانی نوید راه اندازی و بهره برداری از چندین آزمایشگاه تخصصی دیگر را طی هفته های آتی به مجموعه پژوهشگران، دانشگاهیان و صنایع استان مرکزی در ذیل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش داد.

وی در پایان تصریح کرد: اخذ استانداردهای آزمایشگاهی و مجوز فعالیت آزمایشگاه همکار و مرجع و معتمد از جمله اهدافی است که توسط شورای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دنبال می شود و تاکنون قدم های موثری در این خصوص برداشته شده است و ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای توسط جامعه دانشگاهی برای جامعه و صنعت هدفی در دسترس و امکان پذیر برای مجموعه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش می باشد.

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :